PROVENCE Oktober 2003

Never use pictures without permission from Lars Andersen

Heino og Niels

fotos:Lars Andersen copyright

Her er lidt stemningsbilleder fra

Provence, lavet af Lars Andersen

Først opdate d. 25/10 - 2003

Sidst opdateret d. 22/11 - 2003

hvis i har fotos el. ændringer, så skriv til mig.

email: Lars Andersen

til Heino Døygaard & Niels Holm. tak for turen fra os alle sammen.

Links til Heino Døygaard's hjemmeside, nederst på siden, + andre sider om Provence

ser de glade ud i bussen på vejen over Sjælland lørdag morgen der bliver kikket kort

fotos:Lars Andersen copyright

fotos fra Bussen, d.11/10 03. på vej til frankrig

Stig og Hans Jim styrer for godt

Vi er på vej

og vores stifinder Jim styrer bussen, Poul ligger og hviler!

Vaison la Romaine i Rhonedalen

ved foden af Dentelles de Montmirail

og Mont Ventoux "Vindenes Bjerg"

gl. bydel med slotsruin i Vaison la Romaine en lækker sild ved Romerbroen i vandet under Romerbroen i Vaison la Romaine er der godt med fisk den ser lækker ud, jeg kan lige se den på grillen, uhmmm!

den gl. by med borgruin set fra øst, + Romerbroen i Vaison la Romaine, samt fisk under broen

klik for at se kardan, en provencialsk tidsel klik for at se provencialske stoffer Svampebod med Karl Johan og andre Rørhatte Jazz i Byen, se Video! klik på foto

Markedet i Vaison la Romaine d. 14/10

fotos fra om aftenen i Logis du Chateau fra d.12/10 03.

Klick på Else og Michael skål tag nu det foto forh........! hvor er vinen? ikke mere rødvin til de to!

der kommer flere fotos + vidioclips.

Mont Ventoux

tak for en god tur til arangørerne Heino & Niels fra os allesammen vores bus er kørt op til le Charlet- Reynard i 1410 m.h. på sydsiden af Mont Ventoux

Vi er oppe på Mont Ventoux ved le Charlet-Reynard i 1420 m.h. d.15/10

Heino på monten, vejrtårnet i bagrunden til jer på tynde dæk, som desværre må blive på pæn asfalt! mere til de tynde dæk, bare drøm videre!

den blå skov har sit navn fra Cedertræet, der er et stort bælte fra 600 til 900 m.h. på sydsiden af M. Ventoux Cedertræet er blandt de største træer på Mont Ventoux

scener fra sydskråningen i1600-800 m.h.

kaffe i Sault

Her bliver der varmet gulerødder på et varm krus,

efter nedkørslen fra Bjerget!

Her er der lidt af naturen i Provence

Entrechaux med Champlong's vinstokke europa's kolibri, sphingiden Duehale, kan også ses i Danmark på træk i varme somre klik for at se Duehale, M. stellatarum klik for at se Duehale, M. stellatarum

klik for at se Duehale klik for at se Orange Høsommerfugl, Colias crocea klik for at se Høgeskæg klik for at se Rødvinget Ørkengræshoppe

klik for at se Knæler klik for at se Bronzefugl, Cacyreus marshalli klik for at se Bronzefugl, Cacyreus marshalli klik for at se Alm. blåfugl, Polyommatus icarus

Og for de ikke naturinteresseret! Spring dette galleri over.

her skal man ikke begynde at kikke ned

Højdeskræk frabedes!  Så lad vær med at glo ned!

Vaison la Romaine er "Romerbyen"

klik for at se Romersk Teater, der kom vikingerne ikke! hvor ser det pænt ud! her har vikingerne huseret de glemte en krukke!

der er flere velbevarede minder fra Romertiden, bla. Teatret, Broen og flere huse med sokler og gader.

Det gammel Vaison la Romaine

gyden vov vov vov vov vov vov vov et godt sted at drikke sin morgenkaffe, bare drøm videre

Logis du Chateau, vores hotel i Vaison la Romaine

Hotellet set fra Borgruinen Friske racerrøve Brugte racerrøve Udsigten fra Hotellet John i godt selskab

et lille galleri fra vores hotel

så så

Heino fortæller en god historie om dagen på bjerget!  Det er sku rigtigt! "Pieace of Cake"

Bodil, Niels og Mette

En lille Historie om Niels Holm  og Heino Døygaard,

vores provencemagere!

En uge i Provence, vi var denne gang i alt 36 af sted med cykler. Ved hjælp af Niels & Heino som arangerede turen, bockning af hotel, og som samlede gruppen sammen, kun det ikke gå helt galt.    det er ikke første gang vi laverde denne tur. Jeg selv var med for første gang i 1993, og nogle har været med siden 1987 på disse ture til Sydfrankrig. Man må sige at cykelferie er blevet populært. På turen der ned, så jeg flere selskaber som Regions-rejser, Ruby samt andre selskaber. Vi kunne nogle gange på rastepladserne ned i gennem Tyskland være op til 6 - 8 busser på en gang, så var der kø på toilettet. En sjov oplevelse i år var at en toiletdame sørgede for at den som gav mest i drikkepenge sprang de andre over i køen, det gav lidt tumult!

Vi startede fra Kalvebod Brygge kl. 7 tidligt Lørdag morgen, ved frokost tid var vi over Rødby-Puttgarden, hvor vores 2 chauffører Jim & Poul stødte til, så hele dagen igemmen Tyskland. Vores bus blev ved 23 tiden lavet om til sovebus, og 8 timer senere lavet om igen. Selve køretiden var 26 - 28 t. Vi nåede frem kl. 10.00 ved hotellet søndag. Tak til vores 2 dygtige chauffører som bragte os sikkert frem.

Og allerede samme dag var vi ude og køre intro turen! Der var planlagt en rammeplan hjemmefra, med forskellige turforslag. Som passer med markedsdag, eller hvis det regner en dag, kan man hurtig få en tur til Avignon med bussen. Når man kommer hjem sidst på eftermiddagen, er der afterpit på terrassen med en kop øl eller vin inden aftensmaden, så et bad skifte om og så til resturanten hvor dagens historier bliver fortalt, og næste dags rammeplan bliver ajourført, hvem der kører med racer-røvene - øvre cafehold eller nedre cafehold  "Heino's Damer". Der er en cykelsmed med et mobilt værksted, det er mig! Så skal jeg huske at havde nok slanger med, helst de str. som passer til racercyklerne, ellers er det typisk bremseklodser og kabler samt lidt dæk i div. str.

Den store udfordring er Mont Ventoux, jeg kan selv huske første gang jeg var med i 93, da vil jeg op fra Bedoin siden, det år var jeg den eneste der kom op fra holdet. Det er for den nye den store udfordring! Men vis man har tålmodighed og tager nogle gode pauser skal man nok komme op, husk nok at drikke, det eneste man skal huske ikke at køre op når der ligger skyer på toppen, så er der koldt! Selve bjerget byder på spændende naturoplevelser, og det dyrkede landskab omkring er flere ture vær, sol og flot landskab, små landsbyer med cafestop, dagens frokoststop, druestop osv.

Nogle år boede vi i Le Barroux og var sammen med Hans Holm, Regions Rejser, før det i Vaucluse, de andre år boede vi i Malaucene, der har vi boet fra 94 til 2002, så der bliver skiftet imellem vores baser her nede, det giver lidt ekstra kolorit på oplevelsen. Der er mange gengangere på turen, ca. halvdelen er nye, de finder hurtig sig til rette. Man  er efter sådan en uge rustet til vinterens kulde, og kan sidde og tænke tilbage på de mange sjove timer, + mindre sjove!. Jeg kender en som sammen med mig efter vi havde kørt ned af bjerget, ikke nåede bussen i Villes s-Auzon, bare 3 minutter forsent, *(der var lige et Bjarne Ris kast). Og så måtte vi køre hele den lange lange vej tilbage til Malaucene, det glemmer Hans ikke, men han er ikke blevet afskrækket, men jeg er stadig "fætter vildspor".

Lars Andersen d. 26/10 03 Christianshavn

P.S.*For dem som ikke ved hvad et "Bjarne Ris kast"! Se enkelstarten i Tour de France 97, hvor Bjarne gik amok over sin "Arrow" og smed den langt ind over pløjemarken. Det har senere dannet en ny disiplin inden for Cykelsporten. Ret fornøjeligt, det er svært at lade vær med at grine, man skal holde masken, da udøverne af denne disciplin tager sig selv ret alvorlig!.

Gruppefoto fra Provence 2003

Frokost i vinmarken, Hej Hej Frokost i vinmarken, P.S. se video!

Årets gruppefoto, frokost i Vinmarken i Bedoin d. 13/10, P.S. vi mangler racerrøvene !

klik for at se fuld model klik for at se video, hvor Niels fortæller om vinen! Racerrøvene's afterpit Svend, behøver vi at sigde mere, hæ hæ

Vinsmagning i Carpendrix,Mazan bla. marquis de sade vin, lidt form for humor har de her i provence

et vaskested i Seguret Seguret d. 16/10 klik for at se Seguret Rasteau set fra Seguret

En god dag i Seguret d. 16/10

Agnau fra resturant "Le Mesclun" Annelie med en desert fra resturant "Le Mesclun" en isdesert  fra resturant "Le Mesclun" uhmmmmm bare en kop kaffe fra resturant "Le Mesclun"

Et lille besøg på resturant "Le Mesclun" i Seguret ude på terassen under platanen

St. Hubert i Entrechaux, frokost: Fruits de Mer

Svend igen, nu med Østers, og lidt Hvidvin fra Champlong

Jim Poul

her er 2 fyre fra Lolland, godt nok er disse foto fra 2002, men de ser stadig godt ud!

Og vi som var med, glæder os til

næste år, god vind til:

Stig Mondahl, Mikael Weber

og Søren Døygaard!

Fra Annelie Nielsen & Lars Andersen

Hjemturen, her en resteplads i Tyskland, hvor kunne vi bruge en uge mere!

Links:

Links til Provenceguide velcome to Vaucluse

Links til Heino Døygaard Forfatter af div. fagbøger om rejser, samt Cykelbogen

Links til Søren Døygaard Provence 2003

Links til Østjysk Vinforsyning a/s hvor 2 af deres medarbejder er med på turen!

Links til Cykelferie i Provence Martin Angelo's hjemmeside

Gensynsaften på Cykelresturanten November 2003

tak til jer alle, håber at vi ses næste år!

Søren og Mette med trykluft. Video

Nu til de lange vinteraftener kan man forsøde tilværelsen sammen med sin kæreste med en god vin, skål!

"Quintessence" en cuvee! er ret god!

Prøv også deres "Elegance" en hverdags rødvin som er også fantastisk,

deres hvidvin "Viognier" er et spændende bekendtskab!

her en god gl. provencalsk vin