Dagsommerfugletur i Värmland, Härjedalen, Dalarna og Västmanland

d. 14. – 20 juni 2020

Deltagere: Erling Krabbe, John Vergo & Lars Andersen

Målet for turen var at komme til at se nogle af de svære, nordlige mose- og fjeld-dagsommerfugle-arter i Sverige. Det lykkedes fint, bl.a. takket være, at vi ugen igennem var heldige med et fantastisk vejr, varmt og solrigt. Ja, faktisk en hedebølge.

Søndag den 14. juni 2020: Vi mødtes hos Lars på Kongelundsvej på Amager søndag morgen 07:30, i herligt solskinsvejr. Med John bag rattet begav vi os nordpå op gennem Sverige. Vi passerede Göteborg kl. 11, og lidt nord herfor tog vi den første stræk-ben og frokostpause på en rasteplads ved en benzintank Qstar, Brålanda, Västergötland. Her på dette tilfældige vejsidested, fløj bl.a. 6 stk. Perlemorrandøje , Gråbåndet Bredpande og Brunlig Perlemorsommerfugl rundt ved borde-bænkene. Vores første egentlige stop var dog en Hero-lokalitet ved Lysvik nord for Sunne, som vi nåede frem til ved 14.30 tiden. Vejret var stadig i top, sol og ca. 25 grader. Langs de blomsterrige vejkanter fløj 25 Herorandøje, samt bl.a. 2 Mosehøsommerfugl, Svalehale, Brun Pletvinge, Hedepletvinge, Brunlig Perlemorsommerfugl og Rødlig Perlemorsommerfugl, Isblåfugl, Sortplettet Bredpande, Skovhvidvinge og Bjergvejrandøje. Sverige er et fantastisk sommerfugleland!

Mosehøsommerfugl. Lysvik, Värmland, Sverige d. 14 juni 2020. Fotograf; John VergoHerorandøje. Lysvik, Värmland, Sverige d. 14 juni 2020. Fotograf; John Vergo

Mosehøsommerfugl og Herorandøje. Lysvik, Värmland, Sverige d. 14 juni 2020. Fotograf; John Vergo

Vi nåede frem ved 17.30 tiden til vores hytte på Klarälvsbyn Camping ved Vingäng, nær ved Sysslebäck og den norske grænse, i Värmland. Vi havde kørt 742 km! Her skulle vi bo i to nætter. Vi nød en gin og tonic på hyttens terrasse, og den smukke sommeraften, og Lars bryggede noget god aftensmad sammen. En spillende skovsneppe fløj over, og vi krøb til køjs, efter en lang dag.

Mandag den 15. juni 2020: Målet for dagens program var højmoser omkring Sysslebäck, som er et kerne-område for den svære Mosebjergrandøje (embla) – en art som er gået meget tilbage. Lars havde udvalgt et skovog moseområde ved Södra Finnskoga samt en mose lidt længere mod nord, - som vi skulle bruge morgenen og formiddagen på. Det viste sig at være en god idé.
Vi nåede frem allerede ved 08:15 tiden til moserne, som vi udforskede indtil 12:00 tiden, hvor det var så varmt, at vi måtte holde inde. Allerede fra morgenstunden så vi masser af dyr. Vi var knap gået ind i den første højmose fra vejen, før der var masser af friske
Baltisk Randøje (jutta) overalt på og flyvende mellem fyrretræerne langs randen af mosen, i alt ca. 70. Multebærrene var helt friske og i fuld blomst, og til-trak Multebærbredpande, som vi så ca. 6 stk. af. Dagens og turens højdepunkt blev en smuk og helt frisk Mosebjergrandøje, som John fandt siddende på grusvejen. Super! Og minsandten ny art for Lars. Det er ikke hverdagskost. Af andre dyr sås 75 Rødlig Perlemorsommerfugl, 2 Mosehøsommerfugl, Aurora, 4 Svalehale, Engblåfugl, Sortplettet Bredpande, Gulplettet Bredpande, Brun Pletvinge og Bjergvejrandøje.

Mosebjergrandøje, Erebia embla. Droppmyren Bograngen, Södra Finnskoga, Värmland, Sverige d. 15 juni 2020. Fotograf; Lars Andersen

Vi brugte den meget varme eftermiddag (ca. 30 grader!) på nogle blomsterrige enge med Skovstorkenæb nær campingpladsen, som husede Brun Blåfugl, Det Hvide C, Sortplettet Bredpande, Engblåfugl og Smalrandet Humlebisværmer. Senere på dagen så John og Lars en Snerresværmer flyver rundt i Tjærenelliker.
Aftenen i hytten gik mest med at gennemse vores billeder fra dagens oplevelser.

Smalrandet Humlebisværmer, Hemaris tityus. Torsby N, Klarälven, Värmland, Sverige d. 15 juni 2020. Fotograf; Lars AndersenSnerresværmer, Hyles gallii (Rottemburg, 1775). Brattmon, Värmland, Sverige d. 15 juni 2020. Fotograf; Lars Andersen

Smalrandet HumlebisværmerHemaris tityus.
Torsby N, Klarälven, Värmland, Sverige
d. 15 juni 2020.
Fotograf; Lars Andersen

SnerresværmerHyles gallii (Rottemburg, 1775).
Brattmon, Klarälven, Värmland, Sverige
d. 15 juni 2020.
Fotograf; Lars Andersen

Tirsdag den 16. juni 2020: Turen gik nu videre til rejsens andet destinationsmål, den smukke Härjedalen i Jämtland, ved fjeldene på grænsen til Norge. Vi kørte gennem kuperet terræn med nåleskov, men det er trist at se hvordan skoven er blevet ensformig og ensaldrende industriskov, så langt øjet rækker. Og med store renafdrifter, hvor al biodiversitet er nulstillet. Det er dog kerneområde for Sveriges ulvebestand, og vi fandt således også en ulvelort på vejen – dog uden sommerfugle på, som Lars ellers havde håbet på.

Bjergvejrandøje. Malung NV, Värmland, Sverige d. 16 juni 2020. Fotograf; John Vergo

Vi nåede frem til Ljusnedal ved Funäsdalen ved 14.00 tiden, og kørte straks ud langs en vej, hvor man kan være heldig at finde Blå Ildfugl (helle) ved Topspirende Pileurt i vejkanten. Efter længere tids eftersøgning, lykke-des det til sidst at finde 4-5 Blå Ildfugl, som blev nydt og gennemfotograferet. Her så vi også Grøn Busksommerfugl og Mosehøsommerfugl. Vi blev indkvarteret i Sörmons Stugby, Ljusnedalen i en dejlig hytte med alle bekvemmeligheder. Aftensmaden stod på kylling i flødesauce med pasta, og en god rødvin.

Blå Ildfugl. Ljusnedalen, Härjedalen, Sverige d. 16 juni 2020. Fotograf; John Vergo

Onsdag den 17. juni 2020: Vi havde to hele dage på fjeldet til at finde fjeldsommerfugle. I dag onsdag startede vejret flot som sædvanligt, men i løbet af dagen trak det til med et tyndt skydække, som lagde en dæmper på sommerfugleaktiviteten, selv om det stadig var varmt. Om morgenen med hytten opdagede vi, at der holdt en Blå Ildfugl han til på græsplænen lige uden for. God matrikelart!
Vi kørte op på Flatruet, som er et flot, stort højtliggende fjeldområde, med vid udsigt til Norges sneklædte fjeldkæde. Heroppe var det lidt køligt og med lidt vind, og der lå stadig sne mange steder. Birkeskoven var knap nok sprunget ud. Sommerfugle var der ingen af, det var nok lidt for tidligt. Til gengæld kunne vi se mange rensdyr, en flot ung kongeørn og en dalrype. Vi kørte i stedet over til Särvfjället, for at se om det var bedre.

Men her var alle små dale og læsteder stadig begravet i snedriver, som vi måtte gå igennem, og der var fuld gang i smeltevandet. Det lykkedes dog at se to Grøn Busksommerfugl og den første Bjergrandøje. I en højmose neden for Särvfjället var det bedre – her var der snefrit, ret lunt og mange blomster. Her fløj to Multebærbredpande, en Baltisk Randøje og mange Rødlig Perlemorsommerfugl.

Mässlingen, Härjedalen, Jämtland, Sverige d. 17 juni 2020. Fotograf; Lars Andersen

Vi sluttede dagen af ved Bruksvallarne nord for Funäsdalen, som er en kendt lokalitet for Fjeldblåfugl langs flodbredden ved gangbroen. Men uden held denne gang. Selv om dens værtsplante Lys Alpe-Astragel allerede var i fuld blomst, var Fjeldblåfugl ikke klækket endnu, og det sker nok først omkring 1. juli.

Lys Alpe-Astragel, Astragalus alpinus. Funäsdalen, Härjedalen, Jämtland, Sverige d. 17 juni 2020. Fotograf; Lars Andersen

Torsdag den 18. juni 2020: En varm og skøn dag på fjeldet, hvor mange dyr klækkede og fløj for første gang. Vi startede dagen med at sætte Erling af ved sporet ind til Öjenvallet, hvor der var meldt Frejas Perlemorsommerfugl ud dagen før på Artportalen. Lars og John fortsatte videre til en højmose nær vejen, og vi mød-tes igen lidt over kl. 12:00. Erling havde en flot tur op over fjeldet og de store vidder, gennem højmoser og over fjeldbække. Han nåede frem til stedet med Frejas Perlemorsommerfugl, og fandt den nøjagtig hvor den var angivet. Succes! Under turen fik han følgeskab af et par ynglende traner, som kredsede lavt over ham kaldende, og skulle åbenbart tjekke ud hvad han var for en mærkelig en, her på det ensomme fjeld. Fjeldvandringen gav derudover en syngende blåhals, samt en hill-toppende, næsten hvid Svalehale. Desuden en Multebærbredpande og en del Rødlig Perlemorsommerfugl. Lars og John havde fundet Multebærbredpande, Rødlig Perlemorsommerfugl, Grøn Busksommerfugl og Baltisk Randøje i deres mose.

Vi fortsatte over middag op til fjeldet Mässslingen syd for Flatruet, hvor vi trawlede igennem fjeldmoser. Her var
Bjergrandøje lige begyndt at klække, og vi så 6 friske dyr, bl.a. i parring.
Desuden en
Frejas Perlemorsommerfugl flyvende hurtigt rundt, samt Multebærbredpande, og Rødlig Perlemorsommerfugl. Fuglelivet bestod bl.a. i en dalrype, gøg, vindrossel og sjagger.

Vi sluttede endnu engang dagen af ved Bruksvallarne, i håb om
Fjeldblåfugl. Men uden resultat også i dag. Men vi så den første Argusblåfugl, samt en Blå Ildfugl, Almindelig Blåfugl og Grøn Busksommerfugl.
Forretten til aftensmad bestod af en lækker, ferskrøget röding, som er en fjeldørred. Fanget i lokalområdet. Den smagte godt med creme fraiche og franskbrød.

Fredag den 19. juni 2020: I dag gik turen sydover igen, og vi sagde farvel til fjeldene. Det havde nok været lidt for tidligt til sommerfugle, selv om vi trods alt fik set nogle gode dyr.
Vejret var fantastisk som sædvanlig. I en højmose på vejen ved Tannäs så vi 6
Baltisk Randøje, 30 Rødlig Perlemorsommerfugl og en Grøn Busksommerfugl. En Svalehale fløj langs vejen, og vi nåede frem til nogle moser længere sydpå langs vejen, ved Kvanverket nord for Mora, som Lars havde udset sig. Her var vi heldige, og fandt både Sortringet Perlemorsommerfugl og Multebærperlemorsommerfugl (frigga) og enkelte Rødlig Perlemorsommerfugl. Desuden både Baltisk Randøje, Multebærbredpande, Svalehale, Grøn Busksommerfugl og Skovblåfugl.
Lars så også en
Mindre Træborer, Acossus terebra flyve rundt i Mosebølle.

Multebærbredpande, Pyrgus centaureae (Rambur, 1839). Kvarnberg, Dalarna, Sverige d. 19 juni 2020. Fotograf; Erling Krabbe

MultebærbredpandePyrgus centaureae (Rambur, 1839). Kvarnberg, Dalarna, Sverige d. 19 juni 2020. Fotograf; Erling Krabbe

Dagens sidste rejsemål var Lindesberg i Västmanland, 40 km. nord for Örebro. Lindesberg er berømt for sin bestand af Askepletvinge. Vi nåede frem ved 16:30 tiden, og fik straks set ca. 25 Askepletvinge, samt tre andre arter pletvinger, nemlig Mørk Pletvinge, Brun Pletvinge og Hedepletvinge. Imponerende. Her fløj også Engperlemorsommerfugl, Citronsommerfugl, Skovhvidvinge, Det Hvide C, Rødlig Perlemorsommerfugl og Grøn Busksommerfugl.
Vi overnattede på et glimrende, og ret billigt, hotel i Nyhyttan, 24 km vest for Lindesberg, i idylliske, land-lige omgivelser. Vi var de eneste gæster. Det var Midsommeraften i Sverige, så det havde været lidt svært at finde et overnatningssted, da vi havde været så letsindige ikke at bestille i forvejen. Aftensmaden stod på pizza – indkøbt i Lindesberg, samt den gode, svenske exportøl fra Mariestad.

Lørdag den 20. juni 2020: Om morgenen kørte vi lidt rundt på grusveje i skove omkring Lindesberg, for at lede efter Poppelsommerfugl, men den lod sig ikke se. Vi vendte derfor snuden mod syd, og sagde farvel til hinanden på Amager sidst på eftermiddagen, efter en vellykket tur, med 42 dagsommerfuglearter på listen.

Rapport skrevet af Erling Krabbe

Her vores liste over dagsommerfugle arter på turen fra d. 14 til 20 juni 2020.

1. Svalehale Papilio machaon Värmland, Dalarna
2. Gråbåndet Bredpande Erynnis tages Västergötland,
3. Multebærbredpande Pyrgus centaureae Värmland, Dalarna og Härjedalen
4. Gulplettet Bredpande Carterocephalus palaemon Värmland,
5. Sortplettet Bredpande Carterocephalus silvicola
6. StregbredpandeThymelicus lineola
7. Stor BredpandeOchlodes sylvanus Småland, Östergötland, Uppland & Öland: almindelig.
8. SkovhvidvingeLeptidea sinapis Småland, Östergötland): lokalt i sommerform.
9. Lille KålsommerfuglPieris rapae Skåne, Småland, Östergötland: hist og her.
10. Grønåret KålsommerfuglPieris napi Småland, Östergötland: almindelig.
11. Aurora Anthocharis cardamines Dalarna, Härjedalen
12. Mosehøsommerfugl, Colias palaeno Värmland, Dalarna
13. CitronsommerfuglGonepteryx rhamni Värmland, Dalarna, Härjedalen og Västmanland
14. SkovblåfuglCelastrina argiolus Dalarna, Härjedalen
15. ArgusblåfuglPlebejus argus Härjedalen
16. Brun Blåfugl Eumedonia eumedon Värmland
17. EngblåfuglCyaniris semiargus Värmland
18. IsblåfuglPolyommatus amandus
19. Almindelig BlåfuglPolyommatus icarus Härjedalen
20. Blå Ildfugl Lycaena helle Härjedalen
21. Grøn Busksommerfugl Callophrys rubi  Värmland, Dalarna, Härjedalen og Västmanland
22. Engperlemorsommerfugl Brenthis ino Värmland, Dalarna,
23. Sortringet Perlemorsommerfugl Boloria eunomia Dalarna
24. Rødlig Perlemorsommerfugl Boloria euphrosyne Värmland, Dalarna, Härjedalen og Västmanland
25. Frejas Perlemorsommerfugl Boloria freija Härjedalen
31. Askepletvinge Euphydryas maturna Västmanland
32. Brun Pletvinge Melitaea athalia Värmland, Dalarna, Västmanland
33. Mørk Pletvinge Melitaea diamina Värmland, Västmanland
34. Perlemorrandøje Coenonympha arcania Västergötland.
35. Herorandøje Coenonympha hero Värmland.
36. Okkergul Randøje Coenonympha pamphilus

_________________________________________________

Butterflies from Scandinavia

d. 23 january 2014

Scandinavia includes Denmark, Norway, Sweden, Finland and the Åland Islands are part of northern Europe. It has been found 142 species butterflies with few immigration species from the south and east. It is very rare that there is migration from the west as the North Sea and the Atlantic is a difficult hurdle to pass. Scandinavia contains several climatic zones, with deciduous forests and grasslands in the south, coniferous forests and swamps midway, mountains and rocky coastlines in the west and tundra in the north where summer is very short and some years absent.

Lokalitet for Apollo, Parnassius apollo ssp. norvegica. Dalen, Aust-Auger, Norge. 9  juli 2013. Fotograf: Lars Andesen

Mountains and Rocky Coastlines offer unique environment where there can be very hot in summer. Here are some butterflies that would otherwise be down to the Alps to see. This is particularly warm microclimate in summer on the southwest-facing mountains in Norway and Sweden rocky coastlines which contains an herbal rich flora.

Apollo, Parnassius apollo. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 8 July 2010. Photographer; Lars AndersenStenurtblåfugl, Scolitantides orion han. Getå, Sverige. d. 20 maj 2011. Fotograf: Lars Andersen Fjeldperlemorsommerfugl, Boloria napaea. Gurttejohka / Lullehacorru Rr 272A, Jukkasjärvi. Tornetrask nordbred, Sverige 1 juli 2007. Fotograf: Lars AndersenFjeldrandøje, Erebia pandrose,. Kratersjön, Björkliden ved Torneträsk, Torne Lappmark, Nordsverige. d. 27 juni 2007. Fotograf: Lars Andersen

In the Norwegian and Swedish mountains and the archipelago, there are butterflies such as; Apollo, Chequered Blue, Alpine Argus, Mountain Fritillary, Dewy Ringlet and Rock Grayling.