fotoredigering

af Lars Andersen

First  update d. 30 march -  2014

Last update d. 26 august - 2023

__________________________________

Tanker om fototeknikker, fotoredigering & etik ved Naturfotografering.

Interessen for naturen starter som ung, når man som barn oplever en larve kravle afsted, eller man ser en flot sommerfugl på en blomst, det glemmer man aldrig. Senere vil man gerne dele sin glæde over naturen til andre, med at tage ud sammen i naturen. Og man vil også dele oplevelserne med andre ved at fortælle og vise fotos på sin mobil af ens oplevelser. Det kan udvikle sig til man begynder at indvesterer i et digital kamera, og så at fotograferer derude. Da man gerne vil finde ud af hvad man fotografere derude af planter & dyr, vil man slå op i bøger og lede på nettet. Man støder så på natursider som fugleognatur hvor man kan vise sine fotos, få dem bestemt eller diskuterer hvad det er?

Almindelig Sandhveps, Ammophila sabulosa med en lammet Dypterygia scabriuscula larve i familien Noctuidae som den skal til at slæbe ned i boet. Bøtø Dige, Falster d. 25 juli 2012. Fotograf; Lars Andersen

Der findes også naturfotografer som viser sine billeder på: Naturephotos.dk & NFD. Hvor man kan møde ligesindede ud i naturfotografering. Der kan man dele erfaringer med hinanden og diskuterer forskellige teknikker osv.

Når man først er ramt af interessen for naturfotografering er den svær at forlade igen. Og når man gerne vil dele det med andre skal man huske ikke at trætte dem med timelange forklaringer og 1000 billeder, hvis man er heldig at andre synes om ens fotos skal man være glad. Et andet er som naturfotograf, er man skal huske at ens oplevelser ude i naturen ikke skal være en konkurrence i at havde fotograferet flest fugle eller sommerfugle osv. Det er ikke kvantitet, men kvalitet af fotos folk gerne vil se og glædes over.

Og det digitale fotografering udvikler sig hele tiden. Hvor der udvikles kameraer med bedre sensor, hurtigere objektiver med bedre glas. Samt redigerings programmer der udvider vores muligheder som fotografer at lave panorama, hdr, macro, micro, stacking, timelaps, astro, undervands, fotofælder & droner. Altsammen redskaber der hjælper os med at lave det gode naturfotografi.

Men man skal altid huske det er dig, og ikke kamera der skaber det gode billede.

Apollo, Parnassius apollo. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 9 July 2010. Photographer; Lars Andersen

Apollo, Parnassius apollo han. Loftahammar, Småland, Sverige d. 9 juli 2010. Fotograf; Lars Andersen

Hvad gør det gode billede, det er ikke det tekniske skarpe, uden støj osv. der gør det gode billede. Kedelige billeder er kedelige, når man ser det samme motiv som alle andre ser og skyder. Man lærer efterhånden at genkende de mest kedelige billeder; Tankeløse snaps af landskab, eller af deres elskede fugle, sommerfugle og blomster osv.

Apollo, Parnassius apollo. Loftahammar, Småland, Sverige. d. 9 July 2010. Photographer; Lars Andersen

Apollo, Parnassius apollo han. Loftahammar, Småland, Sverige d. 9 juli 2010. Fotograf; Lars Andersen

Der skal vises nået der ikke er set før, eller vises på en måde der ikke er set før.

Fotografering har intet at gøre med at gengive tingene. Et kamera er et værktøj til at skabe nye kunstværker. Kunst er et udtryk for fantasien. Fantasien er hvordan du ser tingene anderledes fra andre.

Årets Naturfotografi i NFD 2009. Dykkende Hvinand hun i Esrum Sø foråret 2009. Fotograf: Per Finn Nielsen

Dykkende Hvinand hun i Esrum Sø foråret 2009. Fotograf; Per Finn Nielsen. NFD årskonkurrencen 2009 !

Hvordan forener man kunsten og fantasien med naturfotografering?

Hvis det er om naturfotografering siger de fleste, det gælder om at røre så lidt ved billede som muligt. Der findes regler i naturfotokonkurrencer hvor der kun tillades at beskærer og fjerne sensor snavs. Og hvor der tillades lidt sharpnes og kontrast justeringer. Keeedeligt, gab!

Personligt synes jeg at de regler er med til at forhindre det gode naturfotografi, alle redskaber skal da bruges for at skabe det gode billede. Det kræver bare man er ærlig om processen, og ikke udgiver det for nået andet end det er?

Og der fuskes for at vise det flotteste billede. For folk forsøger hele tiden at prøve grænserne af, eller bryde de snæver rammer der stilles i konkurrencer.

Hvert år i internationalefotokonkurrencer afsløres der folk i at klone, låne, og bruge tamme dyr osv. for at vise det flotteste naturbillede.

Morpho leontius. Santa Rosa de Quilo-Quilo, Yungas, Bolivia d. 28/1 2009. Fotograf: Lars Andersen. Vandt NFD årskonkurrence 2009 i kategorien; Insekter og hvirvelløse dyr!

Færden derude ved Naturfotografering

Der er også gode anbefalinger og råd om hvordan vi færdes derude i naturen. Man siger groft sagt at man kun skal efterlade sit fodspor. Man kan godt sammenligne det at fotograferer planter og dyr med jagten. I urtiden skaffede vi vores føde ved jagt og fiskeri, de gener ligger dybt nedgravet i en, som bringes til live ved fotografering. Hvis man har indlevelse og respekt for naturen, kan man ved tålmodighed gøre sine egne studier og få erfaring med det man gerne vil fotograferer.

Caranavi, Yungas. d. 13 February 2009. Photographer: Lars AndersenSapphire Spangled Emerald (Amazilia lactea) on Lobster Claws (Heliconia rostrata). Jatata inn Hotel, Caranavi, Yungas. d. 16 February 2009. Photographer: Lars AndersenAndean Hillstar, Oreotrochilus estella. La Cumbre, La Paz, elev. 4300 m. d.  25 february 2009. Photographer: Lars Andersen

Det mest populære naturfotografering i Danmark er fotografering af fugle, som ofte kræver store teler, skjul osv. Det kan blive en temmelig dyr hobby hvor man tager på ekskurationer rundt omkring i verden. Næstefter kommer makrofotografering af sommerfugle som er langt billigere prismæssigt at gå til ved anskaffelse af udstyr.

Ilia, Apatura ilia han. Pinseskoven, Vestamager, Danmark d. 13/7 2012. Fotograf: Lars AndersenDvärgpärlefjäril, Clossiana improba på Fjällgröna/Fjeldpryd, Diapensia lapponica. Nuojla/Abisko d. 5 juli 2007. Fotograf: Lars AndersenTegosa etis. Coroico Viejo, elev. 1600 m. d.  15 January 2012. Photographer: Lars Andersen

Når jagten på den sjældne går ind, lukkes alt andet ude omkring en, jeg har i timevis stået og ventet på en sjælden sommerfugl ude i en skovlysning på Amager, vandret rundt i flere dage langt ude i vildmarken med en tung rygsæk med telt & sovepose, eller stået ved en ravine i junglen på Andesbjergenes østskråninger i Bolivia. Her kan selv det dårligste billede være værdifuld for en selv, men sjælden havde interesse for andre, da de ikke selv har deltaget i jagten.

Lars Andersen april 2014

__________________________________

Fotoredigering af det digital foto

Når man starter med sit kamera at fotograferer, er der flere indstillinger ang. billede optagelse. Man kan i de lidt dyrere kamera vælge imellem raw & jpg.

I de helt små digitale kan man kun fotograferer i jpeg (jpg) som er det format som er den hyppigst anvendt måde til at komprimere fotos i digital form. Det er formatet som langt de fleste som fotografere bruger. Det kræver ingen indsigt eller erfaring udi fotografering. Man kan tage et billede med sin smartphone og bagefter dele det med andre på twitter eller facebook.

JPG; En datafilindeholdende et billede i en JPEG-komprimeret form omtales normalt som en JPEG-fil. Hyppigt anvendte filendelser for JPEG-filer er ".jpeg", ".jfif" og ".jpg".

Makrofotograf-træf i Asserbo Plantage. Nordsjælland. d. 29 Marts 2008. Fotograf: Lars Andersen

__________________________________

Fotoredigering

Et billede direkte ud fra smartphone kan bruges med det samme på det sociale medie. Der er billede komprimeret i størrelse og parat til deling.

Ofte vil førstegangs brugere af de digitale kameraer i starten af ens digitale fotokarriere sende billeder i email som vedhæftet fil. Der oplever man at størrelse af billede overskriver de størrelsesbegrænsninger der er tilknyttet til de fleste email-konti? Eller at de sociale medier ikke kan oploade de store billeder?

RAW, JPG & TIF?

Man kan ikke fra de digitale kameraer bruge original billeder på nettet, de skal ned i pixel størrelse og komprimeres.

Ofte fylder de originale RAW eller JPG ca. 2 til 27MB. Og online taler man om max grænser på 250 KB eller mindre.

RAW; Et original billede på 10 MB (3888 x 2592 pixel) fylder i raw 12 til 15MB, i jpg fylder det samme billede fra 6 til 8MB, altså det halve. Navnet RAW: står som det er skrevet, og oversat til dansk "". Her gemmes alle data i billede.

JPG; JPEG / JPG komprimeringsmetoden er en såkaldt ikke-tabsfri komprimeringsmetode, hvilket betyder at konventering fra RAW til JPG taber man information ved komprimeringen.

Så kan man i foto-billede redigerings programmer nedskalerer det yderligere ned til størrelser på omkring 900 x 600 pixel eller mindre. Samt komprimere det for at det kommer ned i KB der kan bruges på nettet. Derved taber billede at man kan se "fejl" i det komprimerede billede: F.eks. en firkantet næse på et billede af et ellers normalt ansigt.

Navnet: JPG eller JPEG er en forkortelse for: Joint Photographic Experts Group.

TIFF; Og hvorfor har de digitale kameraer så store billede-filer? Det er fordi hvis man vil lave papirbilleder op i størrelse til plakat f.eks. kræver det store filer. Billeder til plakater omsættes til formattet TIFF som er til grafisk brug. Det er sikkert det mest fleksible pixelbaserede format, som genkendes af de fleste applikationer – herunder mange gratis programmer. Navnet: TIFF står for Tagged Image File Format.

__________________________________

Fotoredigerings programmer

Når man nedskalerer billede bruges et billedebehandlingsprogram som kan beskære, nedskalere, ændre farve, kontrast osv. I de mere avancerede programmer kan man klone, arbejde i flere lag, ændre perspektiv, lave panorama, stacking, hdr og tonemapping.

Pxlr Editor; er et online gratis billedebehandlingsprogram man kan downloade til små bærbare, Ipad og smartphone. Er et svensk cloud-baseret program udviklet af Ola Sevandersson i 2008.

Picasa; man kan med dette program installeret se frem imod de nyeste teknologier inden for redigering af billeder. Idet Google er producenten bag Picasa, er der også direkte adgang til deling af fotos og videoer igennem Google Plus.

GIMP; er et fotoredigering program som ikke nok med det er gratis, det er også rigtig nemt at bruge i forhold til andre fotoredigering programmer.

Adobe Photoshop Elements; den sidste udgave af programmet, anno 2014, er Adobe Photoshop Elements 12.0. som er en neddroslet udgave af Photoshop til en meget billigere indkøbspris som henvender sig til nybegyndere og semi-professionelle. I Element er der også raw-konverter.

Adobe Photoshop CC; er et meget avanceret billedbehandlingsprogram, som mest af alt henvender sig til den professionelle fotograf. Som 'almindelig' fotograf kan man dog også bruge Photoshop til mange formål. Adobe Photoshop har nærmest monopol blandt professionelle.

__________________________________

RAW konventerings programmer

RAW; er en fællesbetegnelse for filformater, som kan bruges ved digital fotografering med spejlrefleks- og avancerede kompaktkameraer samt ved billedskanning.

RAW-filer er ikke bearbejdet af kameraets billedbehandlingssystem, men fremstår i rå form med direkte angivelse af hvor meget lys hver enkelt pixel på sensoren har opfanget.

Der er ingen standardiserede behandlingprocesser for raw filer. Hver kameramodel har sine egne karakteristika som skal kendes præcist for at kunne fortolke RAW-filerne.

Her nogle af de forskellige raw formater; Adobe: DNG. Canon: CRW & CR2. Leica: RAW. Nikon: NEF. Pentax: PEF & PTX. Samsung: DNG & Sony: SRF & ARW.

De forskellige kamera mærker har vær sin egen RAW konventerings program. De to største mærker Canon & Nikon har deres egne konveteringsprogram.

Canon Digital Photo Professional; som følger med gratis ved køb af Canon digital spejlreflekskamera (DSLR) som er et simelt og hurtig RAW-billedkonverteringsprogram. Fidusen med dette program, er det kan arbejde på en lille computer.

Nikon ViewNX; et simpelt gratis rawkonverter uden nogen særlige indstillinger.

Capture One Pro 7; er et dansk raw-konverter som rummer betydelig mængde af muligheder for at justere ens billeder.

Adobe Camera raw/DNG; tilbyder hurtig og let adgang til RAW-billedformaterne, der produceres af mange førende professionelle og mellemklasse digitalkameraer. Ved at arbejde med disse "digitale negativer" kan du opnå de ønskede resultater med en større kunstnerisk kontrol og fleksibilitet, og samtidig bevare de originale raw-filer.

Adobe Photoshop Lightroom 5; fra raw-behandling til den endelige præsentation håndterer Lightroom dine digitale fotografier i en intuitiv applikation - uanset om du justerer et billede, leder efter ti, behandler hundredevis eller organiserer tusindvis. Sammen med Photoshop - og dennes retouchering, panoramaer og sammensætning på pixelniveau - tilbyder Lightroom en komplet løsning til fotoarbejde.

LightZone; et professionelt niveau digital mørkekammer software til Windows, Mac OS X og Linux, der omfatter RAW behandling og redigering. I stedet for at bruge lag på den måde som andre billede redigerings programmer. Tillader LightZone brugeren at opbygge en stak af værktøjer, som kan omarrangeres, justeres, slukkes og tændes, og fjernes fra stakken. Det er en fuldstændig ikke-destruktiv editor, hvor nogen af de værktøjer, kan re-justeres eller ændres senere - selv i en anden redigering session. Og så er det gratis.

__________________________________

High Dynamic Range / HDR

Coroico 1800 m.h. d. 10 February 2012. Photographer Lars Andersen

San Pedro de la Loma, Yungas, Bolivia d. 10 February 2012. Tonemapping with Photomatix. Photographer; Lars Andersen

High dynamic range imaging (forkortet HDR eller HDRI) er en fototeknik, hvor flere eksponeringer vha. bracketing blændes / sammensmeltes til ét foto. Formålet er at gengive flere af de mange nuancer, som kun øjet formår at udskille/registrere, da det digitale kamera sensor ikke kan "fange"/opfange hele det dynamiske toneområde, som i virkelighedens verden er større end, hvad kameraet kan "optage".

Photomatix; er det professionelle valg af HDR software. Photomatix kan fås til både Windows og Mac - og både som stand alone og som plugin til f.eks. Photoshop.

__________________________________

Panorama

Funäsdalen, Härjedalen, Sverige. d. 13 Juni 2015. Fotograf: Lars Andersen

Vallarfjället, Härjedalen, Sverige d. 13 Juni 2015. Panorama lavet i PhotoStich af 9 billeder. Fotograf; Lars Andersen

Panorama bruges især til landskabsfotografering hvor man fletter flere billeder sammen til et langt landskabs foto. Man kan også flette dem sammen i et kvadratisk billede, det bruges især til geografisk kort fotografering fra fly eller drone.

Hvis man vil sætte flere billeder sammen, er det strengt nødvendigt, at de er belyst på samme måde, dvs. at man laver optagelse manuelt med fastlåst fokus, blænde, lukketid og iso. Det anbefales at man bruger stativ da for store forskydninger imellem fotos giver et ringe resultat.

Her listen over panorama programmer.

Autostitch; som er et gratis program der virker rigtig godt. Man behøver ikke at nævne andre, da dette program kan klare alle opgaver.

PhotoStich; er et Canon program der fungerer udemærket, og kan downloades gratis.

__________________________________

Stacking

Det startede oprindelig som et program til mikroskop fotografering til videnskabelig brug. Er så siden udviklet til makro - og landskabsfotografering. Den nye kamerateknik med at stakke gør fuldstændigt op med begrebet dybdeskarphed, som i nutidens normale kameraer sætter en begrænsning for, om et billede står skarpttegnet i forgrunden eller i baggrunden.

Her listen over stacking programmer.

CombineZM; et gratis stackingprogram med begrænset funktioner.

Helicon Focus; er beregnet til macro, micro og mikroskop fotografering. Som også kan bruges til studie & landskabsfotografering, et rigtig godt stacking program med flere funktioner som man kan redigerer i de enkelte foto med kloneværktøj. Lave 3D animationer, Panorama og styre kamera fokus med Helicon Remote program fra sin bærbare. Med RAW konverter. Helicon Remote kan samarbejde med USB styret rails fra Cognisys.

Helicon Remote kan også styres med wifi fra en android smartphone som kan sidde oven på nyere Canon eller Nikon dslr kamera.

Spiselig Rørhat / Karl Johan, Boletus edulis. Store Bøgeskov, Gyrstingesø, Sjælland d. 6 oktober 2013, Fotograf; Lars Andersen

Er stacket af 23 skud og redigeret i helicon fokus,
der er lagt kunstig ledlys i venstre side af svampen.
Den stod i en ung nåletræsbeplantning inde under gran i mørket.

Id; Kasper Malmberg d. 26 august 2023.

Havde selvbestemt den til Brunstokket RørhatBoletus badius.

_________________________

Håndholdt stacking

Klitperlemorsommerfugl, Argynnis niobe han  f.; eris. Addit Hede, Gl. Rye.  3 juli 2012. Fotograf: Lars Andersen

Klitperlemorsommerfugl, Argynnis niobe han f. eris. Addit Hede, Gl. Rye d. 3 juli 2012. Fotograf; Lars Andersen

Her et enkelt skud fra en serie på 5 skud er der lavet dette billede.

Man holder kamera stabilt med hurtig serieskud imens man enten bevæger kamera frem og tilbage med objektiv med manuelt fokus, eller drejer på fokusring med manuel indstilling på objektiv. Udstyr; Canon 1D mark III kamera & Canon EF 100 mm macro IS objektiv.

Klitperlemorsommerfugl, Argynnis niobe han  f.; eris. Addit Hede, Gl. Rye.  3 juli 2012. Fotograf: Lars Andersen

Her fra en serie på 5 skud er der lavet dette stakkede billede i Helicon Focus.

 facebook "Historien bag et sommerfuglebillede"

__________________________________

Vortebider, Decticus verrucivorus. Brunddragene, Lolland d. 28 august 2013. Fotograf; Lars AndersenVortebider, Decticus verrucivorus. Brunddragene, Lolland d. 28 august 2013. Fotograf; Lars Andersen

Vortebider, Decticus verrucivorus hun. Brunddragene, Lolland d. 28 august 2013. Fotograf; Lars Andersen

De 2 billeder er stacket af 18 til 28 skud. Håndholdt med modlysblænde hvilende på sandet med at dreje på fokusring manuelt under serieskud. Silent shutter i mode 2, samt billedestabilisator aktiveret i mode 1. Støjreducering i moderat indst. Kamera; Canon 6D med 20 megapixel FF sensor, objektiv: Canon EF 100 mm macro IS .

__________________________________

Optagelse indstillinger & billedebehandling

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen
Er taget med Canon 1D mark III med Canon EF 100 mm f/2.8 L IS macro monteret på ca. 1 meters afstand. ISO: 200 Blænde: F/8 Lukketid: 1/500 sek. Eksponeringsk.: 0 trin
Et billede taget i jpg med auto indstilinger. Blænde er for åbent med hurtig lukketid. ISO er ofte for høj da den står i auto, så farver forsvinder & kontrast er for hård. Lysmåling vil ofte når der måles på mørke områder lave billede for lyst, og når man bare kører det hele på auto har man ingen kontrol over lysmåling. Typiske begynderfejl, det må være kvaliteten af kamera der ikke er godt nok, tror man? Man overvejer at fortryde køb af kamera!

__________________________________

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars AndersenSørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Et billede taget i jpg med auto indstilinger. Blænde er for åbent med hurtig lukketid. ISO er for høj så farver & kontrast er for hårde. Og lysmåleren måler på de mørke områder så billede bliver for lyst. Typiske begynderfejl. Der må være kvaliteten af kamera der ikke er godt nok, tror man? Jeg har lavet billede så tæt på de indstillinger der er beskrevet foroven. Her stadig taget i jpg, med AV som er blændeprioteret program, med daylight og neutral i farve og lysindstillinger. Lysmåleren i auto med - 0,3 ekksponeringskompensation som er målt over hele billede. Der er højere blænde med lavere lukketid og lavere ISO. Her er der lidt bedre kontrast og lyset målt korrekt.

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars AndersenSørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her i raw, hvor jeg kan justere lys og farver; hvor daylight og neutral er valgt, samt highlight & shawdow før det konverteres til jpg. Så kommer der mere farve i skyggen og på de lyse områder. I Photoshop Element kan jeg behandle det bagefter, hvor man vælger udvalgte områder og efterbehandle dem med lighten shawdows & darken shawdows.

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars AndersenSørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her i raw, hvor jeg kan justere lys og farver; hvor shade og faithful er valgt, samt trukket i kurver med highlight & shawdow, samt med pen trukket i kurver på histogrammet før det konverteres til jpg. Bagefter forsætter jeg med billede i Element, hvor der arbejdet i flere lag, hvor jeg har valgt nogle områder med shade, og baggrund fra anden kopi fra raw med daylight & faithful. Så lagt sammen og lighten shawdows & darken shawdows i udvalgte områder.

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars AndersenSørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Her er raw lavet i 7 nye jpg billeder hvor lyset er forskellig fra lys til mørk. Bagefter i Photomatix HDR program lavet med tonemapping i Enhancer-Default. Bagefter har jeg i lag brugt et billede fra før tonemapping til baggrund. Her er raw lavet i 7 nye jpg billeder hvor lyset er forskellig fra lys til mørk. Bagefter i Photomatix HDR program lavet med tonemappingi i Enhancer-Default. Bagefter har jeg i lag brugt endnu et billede med tonemapping i Compressor-Default, samt andre billder fra før tonemapping til baggrund. Så kan man styrer farvelag lige som man vil ha dem. Jeg indrømmer gerne jeg har skruet godt op for gul farve.

__________________________________

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 29 marts 2014. Fotograf; Lars Andersen

Det er ikke til at tro det er det samme kamera og fotograf der har lavet dette billede som det første der bliver vist i serie?

__________________________________

Her en Sørgekåbe han der fra kl. 10:12:46 til kl. 10:28:53 blev fotograferet fra skud på distancen med 300 mm til super makro med 65 mm.

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; Lars Andersen

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa han. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; Lars Andersen

Fotograf; Lars Andersen tog dette billede af Sørgekåbe med Canon 1D mark III med Canon EF 300 mm f/4 L, IS monteret på ca. 2 meters afstand. ISO: 250 Blænde: F/9 Lukketid: 1/400 sek. Eksponeringsk.: -2/3 trin

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; Lars AndersenSørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; Lars AndersenSørgekåbe, Nymphalis antiopa. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; Lars Andersen

Sørgekåbe, Nymphalis antiopa han. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; Lars Andersen

Fotograf; Lars Andersen tog håndholdt portræt serie til stacking af Sørgekåbe med Canon 6D med Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro monteret. ISO: 1250 til 2000. Blænde: F/6.3 til F/11. Lukketider: 1/30 sek til 1/60 sek. Eksponeringsk.: 0 trin. Kamera var indstillet til serieskud med silent shutter aktiveret, noise reduction aktiveret og med Liveview med 5x forstørrelse. Objektivet var indstillet til 3x makro med afstand på ca. 4.9 til 5.5 cm fra frontglasset. Som bagefter er stakket sammen i Helicon Focus og færdigredigeret i Adobe Photoshop Elements.

Lars Andersen fotograferer Sørgekåbe med Canon 6D med Canon MP-E 65 mm macro i str. 3:1x forstørrelse. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; John Strange Petersen

Lars Andersen portræt fotograferer Sørgekåbe han med Canon 6D med Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro i str. 3:1 x forstørrelse. Pinseskoven d. 8 april 2014. Fotograf; John Strange Petersen

Fotograf; John Strange Petersen tog dette billede af Lars Andersen med Canon 7D med Canon EF 100 mm f/2.8 L IS macro monteret. ISO: 200 Blænde: F/7.1 Lukketid: 1/320 sek. Eksponeringsk.: 0 trin

Aurora, Anthocharis cardamines han. Amager Fælled d. 4 maj 2014. Fotograf; Lars Andersen

Aurora, Anthocharis cardamines han sidder og sover på Løgkarse, Alliaria petiolata kl. 16:22. Amager Fælled, Amager d. 4 Maj 2014. Fotograf: Lars Andersen
Er taget med Canon 6D med Canon EF 100 mm f/2.8 L IS macro monteret på ca. 1 meters afstand. ISO: 400 Blænde: F/8 Lukketid: 1/166 sek. Eksponeringsk.: - 1 trin. Det er taget i gråvejr tæt på regn, i zone imellem lys og skygge. Hvem siger det er kedeligt at fotograferer i gråvejr?

__________________________________

Skannet fra ældre dias og efterbehandlet

d. 18 february 2016

Aurora, Anthocharis cardamines han hungerform. Hvidinge Krat, Østjylland d. 8 maj 1996. Fotograf;  Tom Nygaard  KristensenAurora, Anthocharis cardamines han hungerform. Hvidinge Krat, Østjylland d. 8 maj 1996. Fotograf;  Tom Nygaard  KristensenAurora, Anthocharis cardamines han hungerform. Hvidinge Krat, Østjylland d. 8 maj 1996. Fotograf;  Tom Nygaard  Kristensen

Aurora, Anthocharis cardamines han hungerform. Hvidinge Krat, Østjylland d. 8 maj 1996. Fotograf; Tom Nygaard Kristensen

__________________________________

Genredigeret billede fra Bolivia 2007

d. 13 december 2015

Caranavi, Yungas. d. 9 february 2007. Photographer: Lars AndersenMagnficent Leafwing, Coenophlebia archidona (Hewitson, 1860). Caranavi, Yungas, Bolivia d. 9 february 2007. Photographer; Lars Andersen

Magnficent Leafwing, Coenophlebia archidona (Hewitson, 1860).
Caranavi, Yungas, Bolivia d. 9 februar 2007. Fotograf; Lars Andersen
 
Dengang i 2007 var mit kamera et Canon EOS 20D med Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM objektiv. Dette Canon havde jeg sammen med et Fuji Finepix S7000 i det tropiske Bolivia. Dengang var jeg ikke så erfaren med digital fotografering. Jeg tog billeder i jpg istedet for raw, hvor indstillinger i Canon stod i shadow med standart med for meget kontrast og farve. Her mange år senere har jeg forsøgt at redde disse jpg billeder med at fjerne de overdrevne gule farver.

__________________________________

Her et billede før og efter highlight justering

Multebær-bredpande, Pyrgus centaureae i parring med Lapporten i baggrunden. Paddu, Abisko d. 29 Juni 2008. Fotograf: Lars AndersenMultebær-bredpande, Pyrgus centaureae i parring med Lapporten i baggrunden. Paddu, Abisko d. 29 Juni 2008. Fotograf: Lars Andersen

Multebærbredpande i parring med Lapporten i baggrunden. Paddu, Abisko d. 29 Juni 2008. Fotograf; Lars Andersen

_______________________________________________________

Fotografering

Om fotoudstyr, og lidt om hvordan man fotograferer sommerfugle.

_______________________________________________________

Lars Andersen startede som makrofotograf i 1982

d. 13 january - 2013

Lars Andersen, med et Canon spejlreflekskamera & Tamron SP 90 mm telemakro objektiv med trådudløser + håndtag. Färjestaden, Öland, Sverige. juni 1983. Fotograf: Jørgen Thomsen

Lars Andersen med et Canon spejlreflekskamera & Tamron SP 90 mm telemakro objektiv med trådudløser + håndtag. Färjestaden, Öland, Sverige. juni 1983. Fotograf: Jørgen Thomsen

_______________________________________________________

Etik omkring billedredigering!

Om visning af naturbilleder, skal man være så redelig som muligt. Hvis der laves voldsomme redigering med kloning osv, er det en god ide at nævne det under billede. Jeg synes det er ok at justere skarphed og en lille smule kontrast, samt tjekke lidt farvejustering, hvor især blitzfoto er lidt for røde!  Undtagelser findes som at redigerer en gren væk, eller en generende skygge, men der vil det stå i teksten under fotos!

Spættet bredpande, Pyrgus malvae. Melby Overdrev, Nordsjælland. d. 6 Maj 2007. Fotograf: Henrik S. Larsen. På sommerfuglens overside er der en skygge fra et græsstrå!Spættet bredpande, Pyrgus malvae. Melby Overdrev, Nordsjælland. d. 6 Maj 2007. Fotograf: Henrik S. Larsen. På sommerfuglens overside var der en skygge fra et græsstrå der er redigeret væk!

Der er andre muligheder for billede redigering som bevæger sig ind i en gråzone; som manglende vinge eller lave en kunstig form! Og hvornår er det en rigtig form/aberration? Eller hvornår er det et konstrueret foto! Den form for billedredigering hører hjemme i privaten, et sjovt redskab til fødselsdagskort og lave sjove joks med vennerne! Til skræk og advarsel viser jeg disse 2 eksempler her:

Iris, Apatura iris han, Pinseskoven d. 14 juli - 2005. Fotograf: Lars AndersenHer er samme foto redigeret, har fjernet de hvide pletter, så voila en sjælden form: iole!  Iris, Apatura iris han, Pinseskoven d. 14 juli - 2005. Fotograf: Lars Andersen

Egern. Frederiksberg Have d. 19 Januar 2008. Fotograf: Lars AndersenEgern. Frederiksberg Have d. 19 Januar 2008. Fotograf: Lars Andersen

Alfred Hitchcock har ikke levet forgæves!

Lars Andersen d. 24 marts 2008

___________________

Aprilsnar

d. 1 april 2015

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas. Nordsjælland d. 12 marts 2015. Fotograf; Lars AndersenØstlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas. Nordsjælland d. 12 marts 2015. Fotograf; Lars Andersen

Østlig Takvinge, Nymphalis xanthomelas han. Strøgårdsvang, Gribskov d. 12 marts 2015. Fotograf; Lars Andersen

Det første billede er redigeret og fået lidt for mange blå pletter på forvinge lavet i photoshop, en aprilsnar. Det andet billede af aberration er ægte nok.

___________________

Aprilsnar

d. 1 april 2019

Østlig Takvingen eller Kirsebærtakvinge. Sjöarp - Nässsjön, Bräkne-Hoby, Blekinge, Sverige d. 29 marts 2019. Fotograf; Lars AndersenØstlig Takvingen eller Kirsebærtakvinge særpræget mørk form. Sjöarp - Nässsjön, Bräkne-Hoby, Blekinge, Sverige d. 29 marts 2019. Fotograf; Lars Andersen

Kirsebærtakvinge; tilhæjre en særpræget mørk form.
Sjöarp, Blekinge, Sverige
d. 29 marts 2019. Fotograf; Lars Andersen

Lars Andersen, mandag d. 1 april 2019:
Fantastisk! Så fandt jeg SD-kort, jeg troede jeg havde mistet......

Den mørke form er kreeret i photoshop.

Er også vist i facebookgruppe; "skal danske dagsommerfugle fredes?".

_______________________________________________________

Tilbage til forsiden